شیر برقی پنوماتیک وسیله‌ای است که در صنعت، جریان گازها و مایعات را کنترل می‌کند. عملکرد شیر برقی پنوماتیک بدین صورت است که جریان سیال، یعنی آبی که قرار است در سیستم توسط پمپ‌ها به چرخش درآید، به شیر می‌رسد و در این قسمت شیر برقی پنوماتیک مسیر عبور جریان را قطع و وصل می‌کند. شیرهای برقی پنوماتیک کاربردهای دیگری نیز در صنعت دارند که در ادامه‌ی مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

از شیر برقی پنوماتیک در چه صنایع و کارهایی استفاده می‌شود؟


از این قطعه برای کنترل سرعت جریان در ابزارها، سیستم‌ها و موتورهای مختلف استفاده می‌شود. همچنین از شیر برقی پنوماتیک در دیگ‌های بخار گازی، پمپ‌های هیدرولیک و چکش هوا استفاده می‌کنند. تنوع بالای این محصول باعث شده تا در کارهای مختلف از ساده تا پیچیده از این قطعه استفاده کنند و باعث سهولت کار شوند. شیر برقی پنوماتیک بر اساس نیازهای کار، قابل تنظیم است و می‌توان از آن برای کنترل انواع واسطه‌هایی مثل هوا، برق، گاز، بخار و روغن بهره برد.

 

در هنگام استفاده از شیرهای برقی پنوماتیک، به ۶ نکته‌ی مهم زیر توجه داشته باشید:


اگر شیر برقی دارای دو پورت ورودی و خروجی باشد، بدین معنی است که شیر به صورت تک‌حالته است و تنها به صورت قطع و وصل عمل می‌کند.
شیرهای برقی پنوماتیک در مقایسه با شیرهای مکانیکی و یا دستی عملکرد به‌مراتب محدودتری دارند. به همین دلیل در هنگام استفاده از این شیرها باید دقت بیشتری داشته باشید تا بتوانید از این توان محدود بیشترین استفاده را بکنید.
برای انتخاب سایز شیر پنوماتیک باید به اندازه‌ی قطر پیستون سیلندر پنوماتیک توجه داشته باشید.
شیرهای برقی پنوماتیک در سایزهای ۳/۸ و ۳/۴ اینچ نیز تولید شده‌اند. این شیرها کمتر در سیستم‌های پنوماتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد به مراتب محدودتری دارند.
شیرهای برقی پنوماتیک که برای کنترل جهت به کار برده می‌شوند، با توجه به نوع نصب به دو صورت شیر کنترل جهت خطی یا کتابی و شیر کنترل جهت ISO تولید می‌شوند. اگر شیرهای برقی پنوماتیک از نوع ISO باشند، برای نصب این شیرها نیاز به بلوکه زیرشیری متناسب با سایز شیر است.
شیر برقی پنوماتیک یکی از شیرهای پرکاربرد در صنعت است. این شیر در صنایع مختلفی چون داروسازی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


انواع شیر برقی پنوماتیک:


در اغلب صنایع برای کنترل جریان ورودی و خروجی از شیرهای پنوماتیک استفاده می‌شود. شیرهای برقی پنوماتیک دارای انواع مختلفی هستند. انواع شیرهای برقی پنوماتیک که در صنعت کاربرد دارند عبارت‌اند از: شیرهای ۲/۲,۳/۲,۵/۲ و ۵/۳. پرمصرف‌ترین شیر، شیر ۵/۲ تک بوبین می‌باشد. دلیل پرکاربرد بودن این مدل از شیرهای برقی پنوماتیک، این است که می‌توان به کمک آن، جریان هوا به سمت سیلندر را قطع و وصل کرد یا عمل جک پنوماتیک را انجام داد.

علاوه بر دسته بندی انواع شیرهای پنوماتیک به صورت بالا، نوع دیگری از دسته بندی نیز برای شیرهای پنوماتیک برقی وجود دارد. در این دسته‌بندی، شیرهای برقی پنوماتیک بر اساس تعداد دریچه‌ای که دارند تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

تقسیم‌بندی شیرهای پنوماتیک برقی بر اساس تعداد دریچه عبارت است از:

 

  • دریچه با عملکرد مستقیم
  • دریچه هدایت‌کننده
  • دریچه دوطرفه

نتیجه‌گیری

شیرهای برقی پنوماتیک ازجمله مهم‌ترین و پرکاربردترین شیرها در صنایع مختلف هستند. این شیرها نسبت به شیرهای دستی و مکانیکی کاربرد راحت‌تری دارند.(برای درک تفاوت شیرهای پنوماتیکی برقی و دستی، می‌توانید مقاله‌ی مربوط به آن را مطالعه کنید.) به همین دلیل است که در حال حاضر در صنعت از این دسته شیرها بیشتر استفاده می‌شود. شیرهای برقی پنوماتیک دارای انواع مختلفی هستند. به همین دلیل شما باید با توجه به مشخصات الکتریکی نوع متناسب با کاری که مد نظرتان است را انتخاب کنید.